Kişinin yasevimliığı sosyete süresince kıymeti olan , kapasite, tasarruf ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğdavranışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanılamamı bünyelabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına müsait ) bileğdavranışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde bileğdavranıştirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğdavranışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç gerçek öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamam kültürler muhtevain tıpkısıdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğdavranışebilir, ama sürecin doğbirliı bileğdavranışmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birokkalı filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna dayalı farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğdavranışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın süresince eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğdavranışikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Terbiye, âdemoğlu muhtevain yaşam boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere müsait olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin davranışletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri kabil mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye tutulmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir niyet ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise kendiliğinden vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir yöntem olarak ele kırmızıındığında ise terbiye sisteminin üç gerçek ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Göz; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul süresince meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, bitirme, imtihan meyveları kabil istenilen davranış bileğdavranışiklikleridir.